“TaTKare” avgjorde i Davis Cup

Den “gamle” TaTK-spelaren Isak Arvidsson avgjorde i helgens Davis Cup. Isak tränade och spelade i TaTK när han var 15-17 år. Vi gratulerar Isak och det övriga Davis Cup-laget till vinsten i Tunisien. Nedan finns bra INFO-text från tennis.se…!

—————————————————————————

Svensk DC-seger – Arvidsson avgjorde i femte set: “Glädjerus!”

Seger i femte set – i den femte och avgörande matchen. Isak Arvidsson slog in matchbollen för Sverige i Davis Cup-mötet med Tunisien. “Det största jag varit med om”, jublar Arvidsson.
Tunisien–Sverige 2–3
Malek Jaziri–Isak Arvidsson 6–4, 7–5, 6–2
Mohamed Aziz Dougaz–Patrik Rosenholm 6–7(4), 3–6, 6–3, 6–4, 3–6
Anis Ghorbel/Malek Jaziri–Johan Brunström/Andreas Siljeström 3–6, 5–7, 6–7 (4)
Malek Jaziri–Patrik Rosenholm 6–3, 6–3, 6–1
Mohamed Aziz Dougaz–Isak Arvidsson 7–6(7), 2–6, 1–6, 6–3, 3–6

Efter matchvinster av Patrik Rosenholm och dubbelparet Johan Brunström/Andreas Siljeström ledde Sverige med 2–1 inför den sista speldagen i Tunis.

Tunisiens överlägsne etta – 51-rankade Malek Jaziri – räddade den första “matchbollen”. Jaziri besegrade Patrik Rosenholm i raka set (6–3, 6–3, 6–1) och tvingade fram en femte match.
– Det är inte så mycket att säga – Jaziri är för bra i dag. Det skiljer drygt 500 placeringar mellan dem på rankingen. Patrik gör en gedigen insats, men det är jobbigt att hålla uppe en så hög nivå mot någon som är så bra, säger DC-kapten Johan Hedsberg.

Efter stor dramatik – fem set och över fyra timmars spel – kunde Isak Arvidsson slå in matchbollen för Sverige mot Mohamed Aziz Dougaz: 6–7(7), 6–2, 6–1, 3–6, 6–3.
– Det är bara glädjerus och allt därtill. Jag vet inte hur man ska beskriva det, det är en obeskrivlig känsla. Det är helt klart det största jag varit med om. Det är fantastiskt. Det här är verkligen en lagseger, utan stödet på bänken hade det inte gått, säger Arvidsson.
– Jag tycker att jag ska vinna i tre. Jag har två eller tre setbollar i första, varav en lätt volleymiss som jag lägger bred. I andra och tredje spelar framför allt jag bra men han går också ner sig väldigt mycket. Sen kommer han ut som en ny människa med mycket mer effekt. Vissa perioder vet jag inte hur jag ska spela för att vinna bollen och får kriga som en galning. I femte är det några tajta game, men jag känns lite starkare medan han fladdrar lite mer på viktiga lägen. Jag visste också att han vek ner sig i femte set i matchen mot ”Rosen”. Där hade jag lite mentalt övertag, säger Arivdsson.

DC-kapten Johan Hedsberg:
– Med bakgrunden att Isak tidigare förlorat i två avgörande DC-matcher, att han går in i den här matchen med ett stort tryck från hemmapubliken och att det periodvis inte känns jättebra där ute – men så tar han det i fem set. Det säger sig självt. Jag hoppas att han är väldigt stolt över sig själv och att han kan ta med sig det här. Det här är verkligen något han kan ha nytta av i sin fortsatta karriär.

Hedsberg: “En genuin lagseger”

Det var inte bara Patrik Rosenholm och Andreas Siljeström som Davis Cup-debuterade under helgen. Johan Hedsberg hyllar den svenska laginsatsen i Tunis efter sin första match som Davis Cup-kapten:
– Fantastiskt roligt. Det var mycket känslor i slutet. Det låter som en klyscha, men det här var en genuin lagseger. Alla i laget har vunnit för Sverige i helgen och sen har vi haft Markus Eriksson som femte man i truppen som man bara häpnar över. Hur han stöttar och alltid ställer upp. Det här var något alldeles extra, säger Johan Hedsberg.
– Vi visste att alla går att slå, men vi kände att det var deras nummer två som vi ska vinna över och att Johan och Andreas ska ta dubbeln. Dubbeln var väldigt viktig. Vi visste att Jaziri är en mycket bra dubbelspelare. Det var definitivt en brytmatch, säger Hedsberg.

Sveriges tennisherrar avancerar därmed till andra omgången av Europa-/Afrikazonens grupp 2. Den 7–9 april ställs Sverige mot Turkiet på bortaplan. Turkiet besegrade Cypern med 4–1 i helgens match.