Nyttig internationell erfarenhet i EM-kval

TaTKarna Klara Milicevic och Pontus Larsson har varit i Turkiet senaste veckan och skaffat sig internationell erfarenhet. Tennis.se summerar 14-årslagets äventyr enligt nedan.

I Antalya kvalade 14-årstjejerna Klara Milicevic, Louise Wikander och Julia Lövqvist. Trion föll med 1–2 mot hemmanationen Turkiet i första omgången. Ställningen var 1–1 efter Milicevic och Wikanders singlar och en avgörande dubbel väntade. Efter en timme och 30 minuters spel fick svenskorna se sig besegrade i en jämn match där turkiskorna var starkare i de avgörande lägena.

I consolation föll svenskorna med 1–2 mot Polen. Coach var Pontus Larsson.

Turkiet och Ukraina var de två nationerna från Sveriges kvalgrupp som tog sig vidare till slutspel. Vidare är också Tjeckien, Italien, Storbritannien, Ungern, Frankrike och Ryssland.

QF: Sverige–Turkiet 1–2
Louise Wikander–Selin Lidya Sepken 1–6, 2–6