Tennisskola

tennisskola

—————————————————————

Tennisskolan inkluderar olika nivåer. Detta för att erbjuda de aktiva bästa möjliga utveckling oavsett ålder och spelerfarenhet.

Med plattformen Spelutveckling röd orange grön får varje spelare utvecklas i sin takt när tränaren utmanar spelaren med anpassade färdighetsnycklar under varje träning.

Spelutveckling röd orange grön är ett verktyg som ger dagligt stöd för klubbens tränare när de tränar målgruppen nybörjare och fortsättningsspelare. Detta säkerställer att det alltid erbjuds ett spelbaserat tennislärande som är speciellt utvecklat och anpassat för barn men också fungerar som ett bra insteg för alla åldrar.

I stora drag fokuseras spelbaserat lärande på en harmonisk kombination mellan taktik, teknik och mycket rörelse på tennisbanan.

Första fyra stegen sker på röd bana med smarta bollval. Därefter följer nya steg på orange och grön bana. All metodik är noga beprövat i plattformen samtidigt som den är ett levande verktyg och hela tiden utvecklas i nära samråd med klubbar, regioner och tennisförbundet. En sak är säker: i klubbar som följer Spelutveckling röd orange grön lyckas alla utövare spela tennis från dag ett!

Röd nivå

(Ålder: ca 4-7 år):

På denna röda nivå fortsätter barnens utbildning i att lära sig tennisspelets grunder. En teknikskolning av tennisens slag och en introduktion till spelets regler. Detta görs med anpassad storlek på banan och med olika bollar – vit, lila, mjuk och röd.

Mål:

– Barn ska på ett lekfullt sätt introduceras till tennis och få ett intresse av att fortsätta spela i klubbens träningsverksamhet.

– Att lära sig hantera boll och utveckla individens motoriska och koordinativa förmåga.

– Föräldrar ska introduceras till tennis och Tabergsdalens TK.

– Introduceras till matchspel i lekfulla former inom klubben och i SO TOUR.

– Träningen förbereder barnen inför att spela miditennis över stort nät

Orange nivå

(Ålder: ca 7-10 år):

På denna orangea nivå spelar man med indragen baslinje och en boll som är 50 % mjukare än en vanlig boll. Orange nivå är ett bra steg att ta för de som kommer från röd tennis, men det är också bra för nybörjare i även äldre åldrar.

Mål:

– Utveckla intresset för tennis och träffa träningskompisar.

– En fortsättning på träningen för att utveckla individens motoriska och koordinativa förmåga.

– Teknikskolning för tennisens olika slag (även serve och nätspel).

– Lära sig spela matchspel och skapa motivation för eget spel och tävlingar inom klubben och SO TOUR.

Grön nivå

(Ålder: ca 8-11 år):

Grön nivå är ett bra steg mellan orange tennis och spel med vanlig tennisboll. Grön tennis spelas på fullstor plan och med bollar som är 25 % mjukare än en vanlig tennisboll.

Mål:

– Utveckla intresset för tennis och träffa träningskompisar.

– Utveckla fysiken (snabbhet, uthållighet, styrka, rörlighet och spänst).

– En fortsättning av matchspelsutbildningen med tävlingar interna tävlingar i klubben, SO TOUR, seriespel och även externa tävlingar.

– Barn och föräldrar introduceras till TaTK:s värdegrunder.

Tennisskola för ”äldre” ungdomar

Ålder: ca 11 år-17 år

Att på ett mycket lekfullt sätt lära sig tennisspelets mest elementära grunder.

Teknikskolningen är först inriktad på grundslag. Matchspel på röd plan och genomgång av spelets regler. Efterhand hårda bollar. Ökad teknikskolning med serve och nätspel för att spela över hela banan. Skapa motivation för eget spel och att tävla på intern nivå. Detta genomförs givetvis efter ålder och kunnande.

—————————————————————

Player School

Player School tar upp bollen för ett schysst matchspel!

Välkommen till tennisens spännande matchvärld.

Lycka till!

Här länk till Player School som erbjuder 10 lektioner…!

Barnens Spelregler

Riksidrottsförbundet och BRIS initiativ för en tryggare barn- och ungdomsidrott.

Här länk till Barnens Spelregler…!