Vinst i Svenska Juniortouren Masters

Klara Milicevic vann imponerande alla de fyra stora tävlingarna under året – SALK, JSM-inne, Båstadtennis och JSM-ute. Idag vann hon även Svenska Juniortouren Masters. Stort GRATTIS Klara…! Läs mer nedan från Näsbyparks TKs hemsida. 2017-11-05

————————————————————————————-

På Näsbyparks TKs hemsida;

Masters: Borg och Milicevic mästare efter högklassiga finaler

2017-11-05 17:04
Under söndagsförmiddagen avgjordes Masters-slutspelet för 14-åringar inför storpublik. Efter såväl drama som skönspel kunde vi kora Klara Milicevic från Tabergsdalens TK och KLTK:s Leo Borg till mästare.

Tjejfinalen, som var först ut, blev en riktig rysare mellan två tjejer som spelar en otroligt fin tennis. Klara Milicevic vann 2,5-timmarsbataljen mot Julia Lövqvist och fullbordade därmed ett närmast perfekt år där hon vunnit allt i 14-årsklassen.

Hon fick däremot slita ordentligt för vinsten här och Julia har inte varit såhär nära att vinna mot Klara tidigare under året. Vi ska komma ihåg att Klara sedan tidigare sträckt en magmuskel och kunde därför enbart peta i servarna matchen igenom, vilket såklart påverkade spelet och matchbilden. Julia, som trivs bäst i högt tempo, vann första set i tiebreak innan den extremt allsidige Klara kvitterade via 6-2 i andra. De båda följdes åt genom hela det tredje setet och detta fick därför avgöras i ett tiebreak. Väl där var Klara numret för stort och vann 7-1. 6-7, 6-2, 7-6 till Klara Milicevic som vann 11 av de avslutande 12 poängen. Snacka om att vara bäst när det gäller!

Pojkfinalen blev en sevärd och välspelad historia. Den totalt fullsmockade läktaren lockade celebert besök i form av Björn Borg som var på plats för att se sonen Leo göra upp om Masters-titeln med Isac Strömberg. Den sistnämnda började matchen klart bäst och hade en 3-1-ledning och 40-15 i första set. När han sen inte fick med sig det gamet bytte matchen skepnad en aning och Borg kunde istället börja styra spelet. Den som tydligast klarade av att styra spelet var den som var mest lyckosam i poängen. Efter 1-3 tog Borg fem raka games och knep då också första set med 6-3.

I andra set kopplade Borg ledningen tidigt. En ledning som han sedan aldrig släppte utan kunde knyta nävarna och kora sig Masters-mästarna efter segersiffrorna 6-3, 6-3. Jag tror att alla i publiken håller med om att matchen i allra högsta grad infriade de högt ställda förväntningarna med långa bolldueller samt väldigt offensiv och frejdig tennis.
– Jag är väldigt nöjd med matchen! Jag hittade en bra balas försökte föra spelet men på ett kontrollerat sätt, säger Leo efter vinsten.

——————————————————————

På SvTFs hemsida;

På fredagen samlas årets bästa poängplockare i Svenska Juniortouren för att göra upp om segern i 14-åringarnas slutspel. Efter de tio deltävlingarna har 16 spelare, åtta flickor och åtta pojkar, lottats in i gruppspelet som spelas enligt följande*:

PS14 Grupp A
Isac Strömberg, Åkersberga TK
Michael Minasyan, Danderyds TK
Henrik Bladelius, GLTK
Allan Krueger Hagström, Be the Best Tennis Club

PS14 Grupp B
Leo Borg, KLTK
Arslan Temirhanov, SALK
Anton Stendal, Enköpings TK
Ethan Blot, Påvelunds TBK

FS14 Grupp A
Klara Milicevic, Tabergsdalens TK
Johanna Ström, Näsbyparks TK
Anna Gao, Järfälla TS
Alice Widell, Helsingborgs TK

FS14 Grupp B
Julia Lövqvist, Upsala TK
Louise Wikander, IS Göta
Nadia Mezan, Farsta TK
Emma Persson, Båstad TS

*Allan Krueger Hagström ersätter Timothy Carlsson Seger, Näsbyparks TK, som har lämnat återbud på grund av sjukdom. Grupperna har lottats om.