“Tack för allt TaTK…!”

“Tack för allt TaTK…!” TaTKs tränare Pontus Larsson gjorde sitt “sista” pass på banan förra veckan med gänget på bilden innan det “fixades” ett SM-brons med F15-laget den gångna helgen…! I januari väntar annat uppdrag. Pontus vill här förmedla några rader efter mer än 9 år hos TaTK.

——————————————————————–

Några rader av Pontus

År 2009 den 14 september kl 15. Första timman i TaTK och en av spelarna är en 12-årig tjej som är nr 1 i Sverige och nyligen vunnit Salk Open och Catella Masters. Det här blir en utmaning….

TaTK har gett mig många fantastiska minnen under knappt tio år. Jag tänker på alla härliga klubbresor. Resor till Örebro, Karlskrona, Kalmar, Oskarshamn, Växjö osv tror jag har skapat mycket glädje och klubbgemenskap. Mallorca lägret som snart har 10-årsjubileum har inte varit felfritt med t ex vulkanutbrott med inställda flyg, SJ med sin speciella tidtabell och oväntade namnändringar i passen…. Men utbyten med norrlandsklubbar och andra smålandsklubbar i solen i Spanien har varit en lyckad kombination.

Minnen från andra resor som slår en är t ex Alexandras undrande blick om varför vi åkt till en byggnadsarbetsplats på ena sidan av Stockholm när vi egentligen skulle till andra sidan för besök på en tennisakademi. Jag skyller på GPS.

Eller när en 12-årig Adam Ståhlberg undrar varför parkeringshuset i Örebro har stängt för kvällen när vår bil är kvar därinne.

I TaTK:s verksamhetide står det följande:

”Tabergsdalens Tennisklubb är en öppen förening för alla som vill spela tennis. Vi erbjuder attraktiva tränings- och tävlingsmöjligheter till spelare, från nybörjare till tävlingsspelare, oavsett ålder och ambition.”

I många avseenden tycker jag man uppfyller detta. Under bara loppet av ett par månader kan man som tränare i TaTK få uppleva individuella SM-Guld i Göteborg med påföljande resa på Lag-EM, läger för hela träningsgruppen i Munka-Ljungby och Mallorca, grustävlingar på hemmaplan, SM-medalj i rullstol och Lag-SM silver i Borås, läger för tennisskola och vuxentennis på hemmaplan osv….

Vår klubbchef Ola är en stor bidragande orsak till detta. Det engagemanget han lägger på klubben är både beundransvärt och ovärderligt. Det kommer kännas konstigt att inte se Olas nummer på displayen varje dag.

Serielagen som jag tycker är en symbol för TaTK måste också nämnas. Över 20 lag spelandes i Svenska Tennisserierna och Tennis Syds serie är en fantastisk siffra och något för klubben att vara stolt över. Framgångarna genom åren för representationslagen är också imponerande.

Framgångarna för Tabergsdalen med individuella SM-guld, elitseriespel och Lag SM medaljer osv är många. Jag har haft turen att få vara en del av generationer med fantastiska spelare och en vinnarkultur.

Men det jag kommer att sakna mest från TaTK är vardagen. Jag kommer att sakna att få applåder av Guy varje gång jag kommer till Bergslagshallen, Mahin som varje dag frågar om hur jag mår, Lars som påminner mig om att anmäla serielag till kommande säsong.

Men framförallt alla ungdomar jag har fått möta och att få vara en del av deras vardag. Arvid Kornstrand som undrade varför vi aldrig skaffade den där poolen med ruschkana från taket till bana 2 utomhus, hockeysnacket med syskonen Nyqvist, Olivias oförmåga att träffa bollhinken med sina kast, Edvins glädje av att önska ruscher på mage och Boozers stora besvikelse varje gång önskan kommer, Carl Strands letande efter ”tjockmattan” ,Tonys konstslag på dubbelkung, eller när Klara slått nio raka otagbara forehands för att missa den tionde och undrar varför hennes forehand är ur funktion. Detta för att ta några av många exempel.

Tack till alla tränare och alla andra som skapat ett sådant grymt team. Tillsammans är vi TaTK.

Tack också till ”Jocke” och det stöd han alltid ger. Jag önskar att jag hade din backhand.

Det gick bra med träningen 14 september 2009 och tjejen som vunnit SALK och Masters som 12-åring är fortfarande kvar som nu 21-årig elitseriespelare och uppskattad tränare. Genom åren har upplevelserna tillsammans med henne varit många. Många vinster på tennisbanan men också klättrande i träd efter väskor och flaskor i Skummeslöv samt kritiska stopp i Ljungby. Det blir aldrig tråkigt med Emma och träffen är fortfarande mitt i racketen som alltid.

TaTK går en spännande och framgångsrik framtid till mötes med både tennis och nya Padeltennis och jag kommer att följa den.

Till sist en fråga: Vem fixade den storartade vändningen med 3-9 i matchtiebreak i Falun år 2013 så grabbarna klarade sig kvar i Div 1??

TACK FÖR ALLT TaTK!

Pontus