Spelutvecklingsprojektet röd, orange och grön är på G…!

– Detta var den andra träffen av fem i år. Detta kommer pågå i tre år. Det går kort ut på hur man bygger en bra barn- och och ungdomsverksamhet. Plattformen är rikstäckande och kommer  växa fram till något riktigt gångbart, säger Ola Mårtensson, sakkunnig barn- och ungdomstennis på Svenska Tennisförbundet.

TaTK är med i arbetet med att implementera Spelarutvecklingsplattformen, i ett första steg med fokus på röd bana, i Svenska Tennisförbundet Syd tillsammans med 6 st andra tennisklubbar. Idag träffades TaTK tillsammans med Växjö TS, Kungsbacka TK, Ystads TK, Båstad TS, Helsingborgs TK och Fair Play TK i Växjö med SvTFs regionschef Johan Sjögren på plats.

Idag var även Pontus Bergevi med som drog igång det hela i sin klubb, Djursholms TK. De fyra delarna på röd bana är ”Golvet”, ”Spel med kompis över hinder”, ”Matchspel” och ”Spela ifrån”. Den digitala plattformen är redan välfylld med information och övningsfilmer, men tränarna kommer tillsammans ta fram nya övningar som verktyg när det gäller progressionen i de olika momenten.

– Vi är med i ett fantastiskt nätverk, där vi får ta del av andra tränare med så otroligt mycket kompetens. Det är inspirerande med den här spelutvecklingsplanen som vi ska köra efter framöver med start till hösten, säger TaTKs Fabian Jansson, som är en av SvTFs Syd processledare. 2023-06-09