Singelsilver och dubbelguld i Rullstols-SM

SM-veckan! En mycket nöjd Eric Löf knep ett fint SM-silver i singel och ett SM-guld i dubbel i Rullstolstennis tillsammans med Isak Salomonsson, Westervik, under SM-veckan i Borås. Stort GRATTIS Eric…! På bilden nedan syns coachen Pontus Larsson tillsammans med Eric. Läs mer om Rullstols-SM nedan från tennis.se ! 2017-07-02

————————————————————–

Nedan från www.tennis.se !

Rodhborn överlägsen i SM

2017-07-02 10:58
SM-guldvinnare i överlägsen stil – 36–0 i gameskillnad. Niclas Rodhborn, Solna TK, vann under SM-veckan i Borås.

Niclas Rodhborn, 48, är ett av Sveriges största namn i rullstolstennis. Den tidigare världsspelaren, som numera är förbundskapten, har med framgång tävlat på den internationella touren och var som bäst rankad elva i världen.

Ett SM-guld har länge saknats på Solna TK-spelarens meritlista – fram tills nu. Rodhborn vann den tv-sända finalmatchen mot framtidslöftet Eric Löf, Tabergsdalens TK.

Segersiffrorna skrevs till 6–0, 6–0 – 48-åringens tredje raka vinst utan gameförlust.
– Jag har aldrig vunnit en turnering utan att förlora ett enda game. Det var nära någon gång här, men jag redde ut det. Otroligt kul att vinna sitt första SM-guld efter alla dessa år man hållit på, säger Rodhborn i SVT:s sändning.
– Det var underbart att spela här, med publik och allt, och spelet stämde. Jag kom in i matchen på ett bra sätt och fick slå några bra bollar. Eric var kanske snäppet spändare än jag i början. Jag fick med mig lite game och satte press på honom hela tiden, säger han.

Rodhborn lovordade sin finalmotståndare, 21-årige Eric Löf.
– Han har otroligt fin teknik, det är hans stolsarbete han behöver jobba lite på. Han är en ung kille, han är 20 år yngre än mig, han har en fin framtid framför sig och hinner nog med att vinna SM-guld han med.

Kort senare fick Eric Löf sin revansch. Tabergsdalens TK-spelaren segrade i opendubbel-finalen tillsammans med Isak Salomonsson, Westerviks TK mot Pontus Andersson, Kalmar TK och Jan Boström, Västerås-Fridnäs TK (6–4, 6–2).

► Samtliga resultat

► Se finalerna i repris

Det blir mer tennis under SM-veckan. På måndagen börjar lag-SM-slutspelets semifinaler för herrar och damer.

► Se lottningen här