Nyttig erfarenhet i Stockholm Ladies

Klara Milicevic lyckades kvala in i Stockholm Ladies som är årets sista tävling där den svenska dameliten kan plocka WTA-poäng på hemmaplan i Näsbypark. Tyvärr blev danskan Clara Tauson för svår i huvudtävlingen. Danskan finalspelade förra veckan i Djursholm. 2017-11-01

—————————————————————-

Läs nedan från Näsbyparks hemsida;

2017-10-30

Att säga att förra veckan var en bra vecka för svensk tennis är ingen överdrift! Ingen har väl missat Johanna Larssons dubbelsuccé!

Men värt att notera från förra veckan är också att Rebecca Peterson gick till semifinal i en 80.000 dollarstävling i Macon, USA. Detta kryddades med en svensk slutsegrare i Djursholm Ladies i form av Jacqueline Cabaj Awad och ytterligare  två svenskor i semifinal!

Nu hoppas vi på nya svenska framgångar i Stockholm Ladies. Det ser onekligen ljust ut underifrån!

Fyra svenskor tog sig in i huvudtävlingen; Klara Milicevic , Julia Lövqvist, Leticia Temirhanova och Loiuse Brunskog.

Klara Milicevic får betraktas som Sverigetta av 14-åringarna efter att hon tagit en äkta svensk ”Junior Grand Slam” genom att vinna SALK Open, Båstadtennis, Junior-SM inne och ute. Klara gick igenom kvalet utan setförlust. I huvudtävlingen väntar en riktig utmaning i form av den ett år äldre danskan Clara Tauson som var i final i Djursholm förra veckan.

Julia Lövqvist är en annan svensk 14-åring som kvalat in i tävlingen. Julia kvalade även in förra veckan i Djursholm och vann då en match i huvudtävlingen. I dagens kvalfinal visade Julia en karaktär som kan räcka långt då hon kämpade ned den förstaseedade schweiziskan Andrina Peer med1-6 6-4 6-3. Julia möter Louise Brunskog i första omgången. Louise var rankad etta i Sverige som sjuttonåring. Därefter drabbades hon av ständiga skadeproblem. Loiuse är idag 24 år och spelar här sin andra tävling på tre år. Det var inget som syntes i dagens kvalfinal, där finskan Mariella Minetti besegrades med 6-2 7-5. En imponerande comeback!

Den fjärde svenskan som kvalade in var Leticia Temirhanova. Hon besegrade igår NPTK:s Johanna Ström som bjöd på bra motstånd. Idag blåste Leticia polskan Alicija Zduniak av banan. Leticia möter Molly Helgesson i helsvenskt möte på tisdagen.

2017-11-01
Nu är hela den första omgången i Stockholm Ladies avverkad och vi kan med glädje meddela att hela sju svenskor lyckades vinna sina matcher avancera till den andra omgången. Däribland hemmahoppet Anette Munozova som lyckades vända och vinna i tre set.

Efter två hektiska dagar är nu samtliga förstaomgångsmatcher i såväl singel som dubbel i 15.000$-tävlingen Stockholm Ladies spelade. Från tisdagen tar vi med oss två svenskvinster och kan addera ytterligare fem från onsdagens bataljer.

Anette Munozova var först ut på centercourten i svenskmötet med den sju år yngre Adna Sofradzija från Lidköping. Anette skaffade sig tidigt en 4-1-ledning i första set. Sedan kom hon in i en rejäl svacka och förlorade fem raka games och således första set, 4-6. De efterföljande två setet föll tillslut ganska enkelt i Anettes favör efter att hon åter funnit lite mer stabilitet i sitt spel parallellt med att Sofradzija var lite ojämn. Anette är som bäst när hon få styra och ställa och inte tvärtom, speciellt på våra väldigt snabba plexipavebanor. Hon vann tillslut med siffrorna 4-6, 6-1, 6-2.

I morgondagens åttondelsfinal möter Anette dubbelpartnern Julia Rosenqvist som i sin onsdagsmatch besegrade Fanny Östlund i en tuff tresetare. Det lär bli en tuff match mellan två tjejer som på många sätt påminner om varandra. Båda slår hårt och spelar en offensiv tennis där de är rätt beroende av att få styra spelet. Undertecknad håller morgondagens utgång vidöppen. Matchen kommer att spelas ungefär klockan 13.30 på bana 2 imorgon.

De tre övriga svenskorna som tog sig vidare var 14-åriga Julia Lövqvist, teknikern Marina Yudanov och den andreseedade Jacqueline Cabaj Awad.

Vi fick också njuta av en välspelad match mellan Klara Milicevic och danskan Clara Tauson. Den sistnämnde vann i två relativt komfortabla set men båda spelarna bjöd på fin tennis trots sina unga åldrar. När man ser Tausons spel och fysik är det svårt att tro att hon inte ens hunnit fylla 15 år ännu.

I dagens sista singelmatch bjöds publiken på en skräll när den förstaseedade fjolårsvinnaren Isabella Shinikova åkte ut. Bulgariskan föll med 5-7 i skiljeset mot den polska 18-åringen Weronika Jasmina Forys. Att polskan vann hade nog merparten av publiken inget emot då Shinikovas beteende på banan var allt annat än en syn för gudar.