Klubbledarkonferens i Båstad

Idag var det den årliga klubbledarkonferensen i Tennis Syd i Båstad – en inspirations- och diskussionsdag. TaTKs ordförande Frida Grandt var på plats. TaTK var även en av två klubbar som var inbjudna som “goda exempel” och fick berätta om sin verksamhet. Tillsammans gör vi Svensk Tennis starkare! Nedan INFO från Tennis Syds hemsida om dagens agenda…! 2018-07-17

————————————————————————-

Nedan från Tennis Syd hemsida…!

Nionde upplagan av Klubbledarträffen i Båstad

2018-07-17 17:23
I samband med Skistar Swedish Open bjöds Tennis Syds samtliga klubbledare in till en inspirations- och diskussionsdag på Båstads Sportcenter tisdagen den 17 juli. Dagens huvudtema var i enlighet med tidigare års träffar satt mot framtiden.

I samband med Skistar Swedish Open bjöds Tennis Syds samtliga klubbledare med såväl strategiska som operativa roller in till en inspirations- och diskussionsdag på Båstads Sportcenter tisdagen den 17 juli. 60-talet ledare deltog. Dagens huvudtema var i enlighet med tidigare års träffar satt mot framtiden.

Efter att Tennis Syds ordförande Lars Ekdahl hälsat alla deltagare välkomna informerade verksamhetschef Johan Sjögren om regionens verksamhet.

Under rubriken ”Ett förbund i rörelse” berättade SvTF´s Generalsekreterare Christer Sjöö bl.a. om det förändringsarbete som just nu är igång för perioden 2018-2020. Förbundets tävlingsansvarige Henrik Odervall informerade om Tävlingsverksamheten 2018-2020, nytt ranking system, internationella tävlingar, nytt JSM format och arbetet med gemensamma framtida anmälningsavgifter (se Tennis Syds motion).

Därefter fick vi en pratstund med Davis Cup spelaren och Sverigetrean Markus Eriksson som efter 10 år på touren gav oss en inblick på hur det är att vara professionell tennisspelare, dels när han är hemma och dels när han är ute på tävlingar. Davis Cup kapten Johan Hedsberg berättade om sin tid som kapten sedan 2017 som har inneburit 5-0 i matcher och om vår kommande motståndare Schweiz som Sverige möter på bortaplan i september.

Sommarklubben Beddingestrands TK med över 600 medlemmar berättade genom Tommy Ljunggren om deras verksamhet medan Frida Grandt berättade om Tabergsdalens TK´s verksamhet med som år efter år har flertalet tävlingsspelare, serielag, tävlingar, frivilliga ledare, etc. Vilka klubbar!

Maria Hoffstein från Navigator avslutade förmiddagen med att berätta om hur en förening kan få till en flexibel, stabil och användarvänlig digital plattform. Här har vi mycket att lära.

Efter gemensam lunch blev det sedan tennis på Tennisstadion där vi fick se Mikael Ymer vinna första rundan i Skistar Swedish Open.

Stort tack till alla deltagare och föredragshållare!