Digital tränarträff i SvTF Syd…!

Digital tränarträff i SvTF Syd…! TaTK deltog under fredagen på SvTF Syds årets första klubbtränarträff. Till skillnad från förra våren träffades vi denna gång digitalt. Totalt deltog över 50 tränare från 35 klubbar.
Träffen inleddes med att Johan Sjögren, SvTF Syd gav en tillbakablick över SvTF Syds verksamhet för 2020 som sedan följdes upp med information från Michaela Karlsson, SvTF som berättade om svensk tennis framtida utbildningsplaner bestående av fyra utbildningsområden – fyra block med fokus på spelarens och elevens kompetenser.
På Michaelas fråga till deltagarna vilka egenskaper som kännetecknar ett gott ledarskap så var det följande tre ord som stack ut; Engagemang, Lyhörd och Rättvis. På motsvarande fråga varför deltagarna arbetar som tränare så var de mest frekventa svaren; Roligt, Passion, Glädje.
Bengt Helmersson, SvTF berättade därefter om Svenska Tennisligan, STL som är namnet på vårt nya seriespel i svensk tennis. I år slås Svenska Tennisserierna och regionserierna ihop. Även elitserien, division 1 och Svenska Juniorcupen kommer att ingå i begreppet STL. Det innebär att alla lag, oavsett nivå, kommer att ingå i samma seriespelsstruktur. Med STL förbättras anmälningsförfarandet, administrationen och seriernas struktur.
Avslutningsvis presenterades 2021 års verksamhetsplaner. Bl.a berättade Magnus Hansson, SvTF Syd om regionens nya tävlingar och tilltag; RM Wilson Junior Masters för 12, 14, 16 och 18-åringar, RM för seniorer och veteraner, Tennispokalen för 11-12 åringar, Juniorcupen, en lagtävling för 10-14 åringar samt att alla som söker tävlingssanktioner ska arrangera minst ett SO Tour evenemang per period. Stort TACK SvTF Syd för en intressant förmiddag…! 2021-03-05