Dags för SM-veckan…!

DamerUte16   smveckan

Nu är det dags för 46 olika idrotter att göra upp medaljer under SM-veckan i Norrköping. Här avgörs även tennisens lag-SM utomhus. Hit har fyra division 1 (syd, väst, öst och norr) vinnare tagit sig. Tabergsdalens Tennisklubb damlag vann ju division 1 väst för några veckor sedan. Matcherna avgörs med tre singlar och en dubbel där Alexandra Viktorovitch, Klara Milicevic och Emma Milicevic spelar för Tabergsdalen.  – Kul att vi är med och fajtas om SM-medaljerna i Norrköping, tycker coachen Pontus Larsson. – Tyvärr fick vi favoriten och fjolårsvinnaren Fair Play Malmö i lottningen i semifinalen men tjejerna får slå i underläge, fortsätter Pontus. I den andra semifinalen möts Trollbäcken och Kramfors. Matcherna spelas i Holmen Tennis Park. Under onsdagen spelas semifinalerna och på torsdagen görs det upp om medaljerna i final och match om 3:e pris. 2016-07-05

—————————————————————————————-

Nedan INFO från www.tennis.se !

Lottat i SM-veckan

2016-06-14 16:40
Kan Fair Play TK försvara sina dubbla lag SM-guld? Årets slutspel, som går av stapeln den 6–7 juli under SM-veckan i Norrköping, är lottat.

De regionala grundserierna är färdigspelade och åtta lag har kvalificerat sig för slutspelet i Svenska Tennisserien. Följande klubbar gör upp om titeln svenska lagmästare utomhus:

Herrar: Fair Play TK, KLTK, Elfsborg Tennis och Piteå TK.
Damer: Fair Play TK, Trollbäckens TK, Kramfors Tennis och Tabergsdalens TK.

Slutspelet är ett av drygt 50 svenska mästerskap som ska avgöras i Norrköping. Tennisen är del av SM-veckan för andra gången och fjolårets segrare på både dam- och herrsidan, Fair Play TK, är toppseedat i båda slutspelen.

Förutom lag-SM i tennis kommer rullstolstennis att göra debut i SM-veckan.

Herrar semifinaler, 6 juli

Fair Play TK (1)* – Elfsborgs Tennis
KLTK (2)* – Piteå TK

Damer semifinaler, 6 juli

Fair Play TK (1)* – Tabergsdalens TK
Trollbäckens TK (2)* – Kramfors Tennis

Finaler och matcher om tredje pris spelas den 7 juli.

*Seedning baserad på de tre spelare med högsta tennispoäng som deltagit i uteserierna i respektive lag.

————————————————————————————-

Nedan INFO från SM-veckans hemsida !

Tennis (lag-SM)

• Uppdaterad: 2016-07-04 11:01

Så fungerar det

Lag-SM är slutspelet för Svenska Tennisserierna som avgörs utomhus under maj månad. Seriespelet är indelat i fyra regioner: Syd, Väst, Mellan och Norr. De fyra seriesegrarna i högsta divisionen för herrar och damer kvalificerar sig till lag-SM. Varje lagmatch består av tre singlar och en dubbel. Varje match består av två tiebreakset. Om spelarna vinner var sitt set spelas ett matchtiebreak till tio poäng för att avgöra matchen.

Fakta
Tennisbanan är en rektangel som är 23,77 meter lång. För singelspel är banan 8,23 meter bred medan den vid dubbelspel mäter 10,97 meter. Sporten utövas av både herrar och damer i olika åldersgrupper. Det finns tävlingsklasser för de allra minsta under tio år upp till de äldsta över 85 år.

Håll koll på
Fair Play TK som i fjol vann lag-SM både inne och ute och både på herr- och damsidan.

Visste du att…
… nätet är 15,6 centimeter lägre i mitten av banan än vid nätstolpen.
… det finns 11 440 licensierade tennisspelare i Sverige som 2015 spelade 73 311 sanktionerade matcher.
… det finns tennisracketar som mäter bollträffen och skickar resultatet till datorer för analys.
… tennishistoriens längsta tennismatch varade elva timmar och fem minuter i Wimbledon 2010.
… 263 km/h är rekordet för världens snabbaste serve slagen av Sam Groth, Australien. Tyskan Sabine Lisicki har rekordet på damsidan: 211 km/h.
… den längsta poängen som spelats varade i 29 minuter och slogs över nätet 643 gånger.

www.tennis.se