Bästa svenska i Drottningens Pris

Denna vecka lirade TaTKs Klara Milicevic i Kungliga Tennishallen i Stockholm – hon vann tre matcher och nådde en fin kvartsfinalplats innan en tjej från Österrike blev för svår. Drottnings Pris blev en kategori 1-tävling på Tennis Europe Junior Tour 2012. Ingen annan svenska har nått så långt i singelspelet sedan dess som Klara gjorde denna vecka. Läs nedan vad som stod på www.tennis.se ! 2017-03-02

———————————————————————————————

Svenska glädjeämnen – första kvartsfinalisterna sedan 2012

2017-03-01 17:04
Klara Milicevic, Leo Borg och Michael Minasyan – samtliga är klara för kvartsfinal i singel i Kungens Kanna & Drottningens Pris. I dubbel är fem svenskar framme i semifinal.

2012 blev Kungens Kanna & Drottningens Pris en kategori 1-tävling på Tennis Europe Junior Tour. Samma år gick Mikael Ymer till final. Sedan dess har Sverige inte haft några kvartsfinalister i singel – men i årets upplaga finns tre hemmahopp kvar i turneringen när det ska spelas om semifinalplatserna.

Klara Milicevic, Tabergsdalens TK, fortsätter att imponera i Kungl. tennishallen. Svenskan, som ännu inte tappat set i turneringen, vann 6–3, 6–2 mot 13-seedade brittiskan Matilda Mutavdzic och möter nu österrikiskan Elena Karner.

På pojksidan tog Leo Borg, KLTK, och Michael Minasyan, Danderyds TK, klara segrar under onsdagen. Borg besegrade Marko Andrejic, Österrike (6–2, 6–2), medan Minasyan vann 6–1, 6–2 mot portugisen Miguel Gomes. I kampen om semifinalplatserna väntar seedat motstånd för båda svenskarna: Borg möter toppseedade dansken Elmer Møller medan Minasyan ställs mot Joel Pierleoni, Storbritannien.

I dubbelklasserna finner vi fler svenska glädjeämnen. Izabelle Persson/Julia Lövqvist, Alexander Eriksson/Ethan Blot och Michael Minasyan i par med Jacobi Bain, Bahamas, är alla framme i semifinal.
– Jättekul att följa de svenska spelarna i årets turnering och att det är så många som har gjort bra ifrån sig. Det är nyttiga och bra matcher för dem. Vi ser att det finns många duktiga spelare i de här årgångarna och förhoppningsvis kan det här skapa ringar på vattnet, säger Fredrik Hörnell, landslagsansvarig U14/U16 på Svenska Tennisförbundet.
– Ett härligt facit eftersom KLTK:s och tennisförbundets syfte med denna turnering är att skapa tävlingstillfällen på högsta nivå på hemmaplan, säger tävlingsdirektören Joe Beaton i ett pressmeddelande.

► Resultat och spelprogram