Återigen en hälsning från USA…!

Återigen en hälsning från USA…! Denna gång kommer den från TaTK-medlemmen Alexandra Viktorovitch som befinner sig i Virginia, USA, där hon studerar på college och ingår i skolans tennislag – mycket kul läsning. Tack Alexandra! Kanske blir det så att hon syns “hemma” i tennishallen vid juletid…?!  Nedan följer hennes “vykort”. 2019-11-27

——————————————————————————-

Hej alla TaTK:are, Alex Viktorovitch här! Jag tänkte berätta lite om mitt äventyr såhär långt på college i USA. Det har varit tre väldigt intensiva, äventyrliga och lärorika i mitt liv. I början gällde det att vänja sig vid att gå i en fysisk skola igen, samtidigt som jag behövde kunna kombinera det med träning och tävling. Träningarna är några färre än i Sverige, men betydligt mycket längre. Stilen på coachingen är minst sagt annorlunda den med, och det kan vara hårda ord och tag vilket jag oftast tycker om mycket eftersom jag alltid får höra som det är. Vissa dagar kan det vara extra tufft både på och av men i slutändan är coacherna här för våran skull och för att göra oss bättre. Vi är just nu 6 drivna tjejer i laget och vi alla håller en ganska jämn nivå spelmässigt med varandra vilket gör det extra tävlingsinriktat på träningen eftersom alla vill visa vad dom går för. Vi har spelat ett par collegetävlingar, mestadels här i Virginia mot andra lag. Dessa innebär att man spelar 3 dubblar och 6 singlar mot varje lag om spelarna räcker till. Dessa har gått väldigt bra och jag har fått känna på collegekulturen när det kommer till att skrika och heja rejält på sina lagkamrater. I de regionala mästerskapen tog jag mig till semi i dubbel med min lagkamrat. Utöver dessa collegetävlingar har jag även fått åka och spela några proffstävlingar (15k & 25k) i North Carolina, Kansas och Virginia med de spelare från laget som har lyckats komma in i tävlingarna. Nu de senaste veckorna har bestått av mestadels hård träning och mycket skola då vi har gått in i så kallade 8-timmarsveckor. Vanligtvis har man 20-timmarsveckor, och skiftet till de kortare veckorna innebär helt enkelt att man inte får träna lika många timmar på banan med coach. Detta är regler som NCAA (National Collegiate Athletic Association) har skapat och gäller för alla college. Gällande skolan så har jag numera lärt mig hur allting fungerar och vad som krävs för att uppnå vad jag vill uppnå. Jag har inte valt min major (huvudinriktning) än så just nu tar jag 5 grundkurser som alla nya freshmen måste ta. Som vanligt försöker jag sikta så högt jag kan även i skolan. Jag har just nu några uppsatser och inlämningar klar, och sedan efter Thanksgiving är mina final exams. Vid sidan av tennis och skola har jag givetvis träffat mycket nytt folk, skaffat mig många sköna vänner och kommit väldigt nära med mitt lag. Jag umgås mest med atleter, då vi har bland annat golf, soccer, baseball, swimming, football och lacrosse här. Vi älskar att gå på sport och heja på skolans lag, till exempel basketball och football. Väldigt coola och fascinerande evenemang. Jag brukar också åka och shoppa ibland, delta i olika aktiviteter och äta på smarriga restauranger. Det är i stora drag så det ser ut just nu. Vardagarna är upp tidigt varje morgon för lektioner, träningar, samlingar och möten hit och dit, ett intensivt liv! Jag hoppas på att kunna ta ledigt i några dagar under Thanksgiving nästa vecka och kanske besöka New York. Sedan, den 10:e December bär det mot kära Sverige igen. Jag ska inte ljuga om att jag saknar min familj, mina vänner, maten, min säng, mina katter och självklart TaTK just nu och det ska bli skönt att få släppa på den amerikanska gasen i några veckor. Då blir det istället vintertourer och Julmys. Hoppas ni alla har det härligt där hemma så kanske vi ses ganska snart igen! Ha det fint!