Tränarträff i Tennis Syd…!

Tränarträff i Tennis Syd…! TaTK var på plats och lyssnade på temat talangutveckling. Kristian Persson, sportchef Ullevi TK, Glenn Östh, Sveriges Olympiska Kommitté, Niklas Rosengren, RIG Båstad och Johan Sjögren, Tennis Syd, gav sin syn på talang – intressant…! 2019-03-08

—————————————————————–

Nedan från Tennis Syds hemsida;

Vårens Tränarträff samlade stort antal tränare

08 MAR 2019 16:21
Fredagen den 8 mars arrangerade Svensk Tennis Syd årets första av två tränarträffar på Båstads Sportcenter. Temat för träffen var Talangutveckling medan vi senast i Malmö hösten 2018 arbetade med temat Klubbens basverksamhet.

Totalt deltog nästan 60 tränare som tillsammans representerade hela 40 klubbar från våra samtliga fyra distrikt. Efter att Tennis Syds verksamhetschef Johan Sjögren sammanfattat 2018 års aktiviteter inom området för såväl, sport, utveckling, tävling och utbildning fick vi höra Ullevi TK´s sportchef Kristian Persson dela med sig av sina erfarenheter som klubbtränare som bl.a har resulterat i böckerna Skapa Talang och Maxa din träning – 21 sätt att behålla dina mål.

Glenn Östh, Sveriges Olympiska Kommittés sportchef presenterade därefter SOK´s verksamhet samt gav sin syn på talangutveckling efter många års arbete med SOK´s stödprogram Topp och Talang samt som firad förbundskapten och tränare för det svenska pingislandslaget.

Därefter fick vi höra Niklas Rosengren presentera ett av svensk tennis två riksgymnasier RIG Båstad där han till vardags är verksamhetsansvarig. På RIG Båstad, där Niklas arbetar tillsammans med Jonas Svensson och Pontus Bergevi, går idag 16 av landets främsta juniorer.

Stort tack till Kristian, Glenn och Niklas samt till alla deltagare!

Kristian Persson pratade om att Skapa Talang.

Glenn Östh, Sveriges Olympiska Kommitté, gav sin syn på talang.