Tränarträff i Svenska Tennisförbundet Syd…!

Tränarträff i Svenska Tennisförbundet Syd…! Under fredagen åkte TaTK coacherna Fabian Jansson och Jonathan Stenberg till Svedala i Skåne där höstens tränarträff ägde rum. SvTF Syds Johan Sjögren informerade om kommande regionsaktiviteter. Därefter fick tränarkåren lyssna på fyra olika föredragshållare. På bilden syns Fabian och Jonathan med verksamhetschefen i SvTF Syd Johan Sjögren. 2019-09-20

—————————————————————————-

Nedan från SvTFs Syd hemsida;
Höstens tränarträff gav ny intressant fakta
Tränarträffen är en mötesplats för SvTF Syds klubbtränare som arrangeras två gånger om året. Vid årets träff fick vi bl.a. höra att vi kan träna mer tennis.
  • Uppdaterad: 20 SEP 2019 17:23

Efter att SvTF Syd genom Johan Sjögren informerat om regionens aktiviteter under hösten inom samtliga verksamhetsområden fick deltagarna höra kiropraktorn och tränaren Fredrik Johansson från Karolinska Institutet med många års erfarenheter från samarbeten med bl.a. Sveriges Olympiska Kommitté berätta om SMASH-studien. Studien, som inleddes i början av 2018 har följt 301 tennisspelare på nationell nivå varje vecka gällande tävlings- och träningsvolym, deltagande i annan idrott, skador i samband med träning och tävling. Studien är världens största prospektiva tennisstudie. Bl.a. fick vi höra att den bästa fysträningen för tennisspelare är helt enkelt tennisträningen och att en bra måttstock över hur mycket våra juniorer bör träna totalt sätt ska jämföras med spelarens aktuella ålder, dvs är du 13 år bör den samlade totala mängden träning uppgå till minimum 13 timmar. Internationellt ligger spelarna över denna mängd medan våra spelares träningsmängd tenderar att ligga under som tonåringar. Fredrik redovisade också att periodisering i all ära men sett till själva träningsmängden ska vi vara försiktiga utifrån ett skadeperspektiv både när det gäller de perioder när en reducering av träningsmängden sker samt när mängden ökas. Vi hörde också att tennisträningen är som jobbigast när vi spelar på en mindre yta där spelaren får slå på bollen många gånger.

David Gustafsson, Fair Play TK informerade om Swedish Tennis Academy och akademins tre olika delar; Pro, Player och Club.

Peter Hjort, Lidingö TK berättade om hur hans klubb har lyckats få majoriteten av sina medlemmar involverade i klubbens KM.

Magnus Grahn, Svedala TK delade med sig av klubbens resa under ett halvt sekel på och utanför banan och hur verksamheten ser ut idag. Imponerande, Svedala TK är den största idrotten i kommunen.

Stort tack till alla föredragshållare, till Svedala TK som stod som värd och till alla deltagare.