Ett JULKORT från Alabama i USA…!

Ett JULKORT från Alabama i USA…! TaTKaren Matilda Hansson är detta läsår på andra sidan Atlanten och “gör” ett år på high school – här kommer en julhälsning från Matilda. Tack Matilda…! 2019-12-21

————————————————————————————

Hello TaTK!

Allting är bra här på andra sidan av Atlanten.

Jag har fått uppleva så mycket hittills. Allt från high school football games, school spirit, homecoming, coronation, halloween, thanksgiving som jag firade i Chicago, American food och snart också en Americans jul och mycket, mycket mer. Min engelska har utvecklats och jag skulle själv till och med säga att jag har fått en någorlunda southern accent.

Jag och min värdfamilj har det bra, även då vi är olika. Jag har fått en värdsyster från Thailand som även hon är på ett utbytesår och åker med EF, och vi skaffade en hund får några månader sedan. Jag försöker att hålla mig själv busy så mycket som jag kan och uppleva så mycket som möjligt. Visar min familj svenska traditioner och låter dem smaka svensk mat så som sill, kaviar, knäckebröd och glögg med mera. Idag har jag bland annat bakat lussekatter och lagat köttbullar, potatismos och brunsås till min värdfamilj som de uppskattade jättemycket och älskade.

Jag hade en kompis från Sverige som också är en utbytesstudent komma ner till mig i Alabama för att hälsa på. Hon spenderar sitt år i Seattle, Washington och vi tyckte att det skulle vara kul att träffas här och se hur olika våra år är. Så i Januari är det min tur att hoppa på planet för att besöka henne i Seattle.

Jag är snart inne på min femte månad här i Rainbow City, Alabama vilket är halvvägs genom mitt utbytesår.

Min skola är helt fantastisk och välkomnande! Vi går från 7.45am till 2.55pm varje vardag och har totalt 8 periods. Jag läser psychology, US History, Anatomy, English 11, Forensic, Pre-Caculus and Soccer x2.

Klasserna är roliga och väldigt enkla, speciellt om man jämför med den svenska skolan.

Jag har haft try-outs för min skolas cross country lag, fotbollslag och tennislag och jag har blivit uttagen i alla lagen. Cross country var under hösten i skolan och den säsongen är redan över. En kul sport men mycket jobbig speciellt när vi sprang i 35-40 graders värme varje dag. Träffade många vänner genom cross country lag som jag hänger med i eller utanför skolan. Träffade också de flesta av mina vänner här genom mitt fotbollslag.

Fotbollen drar igång i Januari, men vi började att träna redan i augusti, för vårt mål det här året är att gå till state, och i bästa fall vinna. Kom även med i tennislaget vars säsong börjar i Februari och jag är #1 i Varsity Laget. Har hittills spelat tennis ett partal gånger med vänner och med Ashley Boozer, när han var nere för att besöka hans familj för Thanksgivning.

Förra veckan var coro, en vinter bal min skola har, vilket jag gick med mina kompisar till och hade the best time.

Just nu blir det härligt med jul och ett lite längre lov från skolan.

Merry Christmas / Matilda